First month! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Chantal Pieterse - WaarBenJij.nu First month! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Chantal Pieterse - WaarBenJij.nu

First month!

Door: Chantal Pieterse

Blijf op de hoogte en volg Chantal

29 September 2014 | Suriname, Paramaribo

Morgen ben ik alweer een maand in Suriname! De tijd vliegt, zeker in het begin toen alles nieuw was. Natuurlijk mis ik thuis op sommige momenten maar de tijd gaat nog wel snel en ik geniet ook van het avontuur. Ook het klimaat helpt hier aan mee, elke dag even zwemmen na stage en de weekenden voelen aan als vakantie.

De afgelopen week verliep erg rustig. Mijn begeleidster op stage was gestoken door de Chikunguyna mug. Momenteel heerst er een epidemie in het land. Als je door deze mug wordt gestoken krijg je ziekteverschijnselen zoals koorts, huiduitslag en zware gewrichtspijnen. Wij zijn tot nu toe gelukkig nog niet gestoken door deze mug… afkloppen! Ik kon hierdoor niet echt verder met mijn stage en dit was soms wel vervelend. Het was een beetje een saaie week. Gelukkig ziet het er voor deze aankomende week beter uit. Mijn begeleidster is er weer, onze bedrijfsbegeleider is vandaag langsgekomen en ik heb ook nog een Skype gesprek gehad met mijn begeleider van school, een productief dagje dus.

De sportschool is ook weer bezocht, dit maal voor een lesje BBB (buik, billen, benen). De les werd gegeven door een man en werd druk bezocht. De zaal van de groepslessen was op de 1e verdieping van de sportschool en was erg modern, mijn schoenen hadden zelfs weinig grip op de nieuwe vloer. De les was erg leuk en nog behoorlijk intensief. Het was zo warm in de zaal en ik wist niet dat ik zoveel kon zweten. De les was wel iets anders dan in Nederland.. vooral bij de dingen die je met je kont moest doen keek ik soms even toe.

Zoals al verteld zijn de fietsen niet van goede kwaliteit en deze week was er weer een nieuw probleem, Esmee had een lekke band en mijn band was erg leeg. Gelukkig vonden we een garage aan de weg naar stage waar we dit konden verhelpen. Vrouwen konden hun fietsbanden hier gratis laten oppompen in ruil voor hun telefoonnummer.. dit heb ik natuurlijk niet gedaan maar ik hoefde niet te betalen. Esmee heeft voor ongeveer €2,- een nieuwe band gekocht en laten vervangen en het werd ook nog gelijk gedaan. Dit is wel iets sneller en goedkoper dan we in Nederland gewend zijn.

Woensdag was mijn verjaardag. Uit stage werd ik verrast door mijn huisgenoten die gingen zingen, kreeg ik cadeautjes en hebben we een lekkere slagroomtaart gegeten. Na het skypen met Nederland zijn we met het hele huis uiteten geweest bij ’t Vat en hebben we thuis de avond afgesloten met rum, chillers (een soort Surinaamse radler) en het zwembad. Kortom een gezellige verjaardag!

Vrijdag zijn we uit geweest maar het was erg rustig. De dag erna voelde aan ons vakantie want we zijn gaan zwemmen bij een luxe hotel. Het was erg lekker om een dagje op een ligbed te kunnen vertoeven. Sommige kwamen alleen terug als een kreeft door de felle zon. S ’avonds hebben we nog de Indofair bezocht, dit is een grote openlucht fair met verschillende kraampjes met eten en drinken uit Indonesië. Suriname kent door de geschiedenis heel veel verschillende nationaliteiten en culturen en dit is dan ook goed te zien op straat en door zulk soort evenementen. Het was leuk om toch nog een beetje iets cultureels te doen dit weekend en waren bijna de enige blanken. We hebben lekkere bami gegeten voor ongeveer €2/3 euro en optredens bekeken. Ik ben op tijd naar bed gegaan want ook op zondag moest er gewerkt worden!

Ik heb een beetje teveel vakantiedagen opgenomen dus moet ik af en toe een dag stage compenseren in het weekend. Het was leuk om een keer een zondag mee te maken, er komen dan veel Surinamers van buiten het hotel zwemmen en het was dan ook behoorlijk druk. Ik kon goed zien wat er fout gaat.. en dit is behoorlijk veel. Mijn huisgenoten kwamen ook nog zwemmen en me jaloers maken. Onderweg naar huis hebben we snel fastfood gegeten (verassend genoeg; kip en patat) en hebben we thuis nog en film gekeken.

Liefs Chantal

  • 01 Oktober 2014 - 22:41

    Tea Broer:

    Hoi Chantal

    Leuk om je verhalen te lezen. En je doet veel nieuwe indrukken op.
    En fijn dat je ver van huis toch een hele gezellige verjaardag hebt.
    Morgenavond ga ik met je moeder eten.

    Groet Tea

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Chantal

Lees hier al mijn verhalen en ervaringen van mijn Surinaamse avontuur!

Actief sinds 03 Sept. 2014
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 10371

Voorgaande reizen:

02 September 2014 - 04 Februari 2015

Mijn Surinaamse avontuur!

Landen bezocht: