De allerlaatste! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Chantal Pieterse - WaarBenJij.nu De allerlaatste! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Chantal Pieterse - WaarBenJij.nu

De allerlaatste!

Door: Chantal Pieterse

Blijf op de hoogte en volg Chantal

03 Februari 2015 | Suriname, Paramaribo

Hierbij mijn laatste blog vanuit SU, dit betekend dat de 5 maanden er alweer op zitten!

Na het vertrek van de familie stond het volgende hoogtepunt alweer voor de deur, Owru Yari oftewel Oud & Nieuw! Het was prachtig weer en aan het begin van de middag zijn we naar het centrum gegaan. Hier was het heel druk en overal op straat waren mensen, muziek en kraampjes. Het deed mij een beetje denken aan Koninginnedag. De sfeer was erg gezellig. Later zijn we naar ’t Vat gelopen en hier was toen nog een vuurwerkestafette van Chinese klappers, oftewel heel veel rook en knallen. Aan het einde van de avond zijn we weer terug gegaan naar de stad en ditmaal naar Zus & Zo, hier hebben we tot de late uurtjes gedanst met onze voeten in het zand met heel veel Nederlandse stagiaires. De volgende dag hebben we een “koude” Nieuwjaars duik genomen in ons zwembadje en was het feesten nog niet voorbij want toen gingen we naar de Partysquad.

Het laatste tripje ging naar Galibi en Frans Guyana. Eerst moesten we ongeveer 3,5 uur rijden naar Albina, hier stapten we dan over op een bootje naar Frans Guyana. Helaas was het mega slecht weer, het stortte echt met bakken uit de hemel en dit een paar uur lang. We hebben vuilniszakken ingeslagen en ons zelf en de spullen hier helemaal mee ingepakt, we hadden namelijk ook nog eens een OPEN bootje. Als vuilnisvrouwtjes kwamen we aan in het buurland en hier hebben we een markt en een gevangenis bezocht, hier was alleen niet veel aan in de stromende regen en het bezoek was dan ook voor korte duur. Hierna moesten we nog 1 uur varen naar Galibi, een dorp aan de kust van de Atlantische Oceaan. We hebben niks gezien van de omgeving want om nog redelijk droog te zitten en beschermd te zijn tegen de kou zaten we allemaal onder een groot dekzeil, ik voelde me net een vluchteling. Het water was best wel heftig, de boot ging erg op en neer en soms kon het zeil het water niet meer aan. Helemaal doorweekt kwamen we dan ook aan op Galibi. Maar avontuurlijk was het zeker! Vanaf toen was het gelukkig droog en maakte de mooie omgeving veel goed: een strand! Dit hadden we hier nog niet gezien. Na de lunch hebben we de hangmatten opgehangen en een dorpswandeling gemaakt. S’ avonds was het weer tijd om de boot in te gaan want we gingen de zeeschildpadden zoeken, deze leggen hier in de periode van februari t/m augustus eieren op het strand.. het was dus spannend of we ze al zouden zien! Tijdens het varen scheen de bootsman met een zaklamp op het strand en zei dat hij op zoek was naar sporen, we snapten niet hoe dat te zien zou zijn van zo’n afstand tot dat hij er een zag. Het spoor waren lijnen die vanaf de zee het land opliepen en ze waren behoorlijk groot. Helaas waren deze sporen niet vers en was de zeeschildpad alweer terug het water ingegaan. Dit bleef eigenlijk de hele tocht zo, op de terugweg zag hij zelfs een spoor van een schildpad die net terug was en we dus net gemist hadden. Maar iets is beter dan niets.. want we hebben een dode zeeschildpad gezien! Deze was volgens de gids nog maar sinds de middag dood en was aangespoeld doordat hij vast had gezeten in een visnet. Het was bijzonder om er toch nog een gezien te hebben, en vooral de omvang. Over een paar maanden komen er zelfs schildpadden die nog 3x zo groot zijn en dit is haast niet voor te stellen. Na een heerlijke nacht in de hangmat was het gelukkig prachtig weer toen we wakker werden en stond het ontbijt voor ons klaar. Hierna hebben we genoten van de zon en vooral het strand! In het begin van de middag zijn we begonnen aan de terugreis. Dit keer met een bikini in de boot, wel even het tegenovergestelde van de heenweg. Maar het was het zeker waard en een heel leuk laatste tripje, vooral omdat de omgeving zo anders is dan de plekken die wel gezien hebben.

Het besef dat we bijna naar huis gaan speelde de hele maand wel een grote rol, dit was ook te merken doordat er verschillende afscheidsfeestjes van mensen waren waarvan een rondje met de partybus en een poolparty. Ook kwamen er nog 2 vriendinnen van Esmee op de valreep een weekje langs. Ze sliepen bij ons in de woonkamer en we hadden dus even een paar huisgenootjes erbij wat erg gezellig was. Verder ben ik nog naar de vlindertuin geweest, hier kregen we een rondleiding en uitleg over de cyclus van de vlinder. De rest van de vrije tijd is vooral goed besteed in de zon bij het zwembad van een hotel.

Op stage hebben we alles goed afgerond en afgesloten door allemaal vrijdag onze aanbevelingen te presenteren aan de managers en de directeur van het hotel! Ik heb wel het idee dat ze ons serieus nemen en ze waren blij met onze inzet. Alles hier gaat dan wel anders dan in Nederland, toch heb ik er zeker wat van opgestoken. Daarna nog iedereen gedag gezegd en Hollandse stroopwafels uitgedeeld.

En toen was het dan toch écht zover, het allerlaatste weekend! Een van de hoogtepunten van dit weekend was dat we een gospel kerkdienst hebben bezocht, dit was echt super gaaf om mee te maken. De mensen gingen er helemaal in op en zongen mee met hun armen in de lucht. Ook werden we welkom geheten omdat we nieuw waren, moesten we gaan staan en kwamen veel mensen ons begroeten. Daarna zijn we gaan zwemmen bij Torarica om de afgelopen maanden in stijl af te sluiten en de laatste avond zijn we nog lekker uiteten geweest.

Vanavond vliegen we naar Nederland en dan zullen we morgenochtend landen in ons koude kikkerlandje. Ik heb zeker veel zin om weer naar huis te gaan en om iedereen weer te zien, maar toch is het ook wel een beetje dubbel. Want dit betekend dat er einde is gekomen aan het zorgeloze leventje in de Surinaamse zon en er in Nederland weer school, een drukke agenda en vooral kou op je te wachten staat. Maar ik heb zeker geen spijt en had het voor geen goud willen missen! Het was een onvergetelijke ervaring!

Tot snel!

Bigi Brassa Chantal

• 03 Februari 2015 - 14:28

Meriam:

Lieve Chantal,

ik heb genoten van je verhalen van een onvergetelijke stageperiode in Suriname.
    Welkom thuis in ons koude kikkerlandje en tot zondag.

Liefs Meriam

• 03 Februari 2015 - 15:50

Els:

Nog een mooi laatste verslag. Voor straks een goede reis en welkom in ons nu zonnige landje
    Groet Arie en Els