Een land wat je blijft verbazen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Chantal Pieterse - WaarBenJij.nu Een land wat je blijft verbazen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Chantal Pieterse - WaarBenJij.nu

Een land wat je blijft verbazen

Blijf op de hoogte en volg Chantal

15 December 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo Nederland!

In Suriname vieren ze geen Sinterklaas meer, maar heet het sinds een paar jaar “kinderdag”. In de Intertoys winkels in de stad is echter nog wel wat snoepgoed etc. te koop met afbeeldingen van Sinterklaas én zelfs zwarte piet erop.. Samen met een groep andere Nederlandse stagiaires hadden wij ons opgegeven om te helpen met kadootjes uitdelen aan kinderen. Het leek mij erg leuk om te doen zodat je ook echt een keer met de bevolking in contact zou komen. We verzamelden bij restaurant ’t Vat en hebben hier dan ook eerst even lekker geluncht, toen kwamen de andere studenten aan en kregen we allemaal een T-shirt. Met een paar busjes vertrokken we naar de locatie, daar kwamen we er al snel achter dat het een feest was georganiseerd door een politieke partij. Er waren heel veel gezinnen, en deze kregen allemaal consumptiebonnen waarmee ze drinken, eten, fruit en een kadootje konden halen. Het was iets heel anders dan wij ons van te voren hadden voorgesteld en was echt een feest om stemmen te winnen van het volk, en wij werden ingezet als vrijwilligers. In plaats van kadootjes uitdelen aan kinderen waren we gewoon aan het werk. Zo stond ik bij de limonadekraam. Na ongeveer 2 uur zeiden we tegen elkaar wat doen we hier eigenlijk? En besloten we naar huis te gaan. Gelukkig dachten er meer zo over en kwamen de bussen ons weer ophalen. Het was echt weer typisch Surinaams, maar wel weer een ervaring op zich.

Zondag vertrok ik samen met de jongens en 4 medewerkers alweer naar Nickerie om weer een paar dagen in dit hotel te gaan werken. Ik had een kamer met 2- 2 persoonsbedden voor mezelf want Esmee zat lekker met haar luie reet te bakken in Curaçao. Ik heb de handleidingen die we tijdens het vorige bezoek hadden gemaakt doorgenomen met de afdelingshoofden, en er is nog een presentatie gegeven aan de medewerkers over de veranderingen die gaande zijn en het nieuwe menu. Dinsdagmiddag vertrok de rest allemaal weer naar Paramaribo, ik moest in mijn eentje nog 2 dagen langer blijven. Dit is echt niks voor mij want ik vindt het helemaal niet gezellig om in mijn eentje te eten in een restaurant etc. maar ik heb het overleefd! Het stagebedrijf is een best wel traditioneel Surinaams bedrijf en het is hier zo anders dan de gang van zaken in Nederland. Ook zou ik donderdag om 2 uur worden opgehaald met het taxibusje om weer terug naar de stad te gaan, deze kwam bijna 2!! uur te laat aanzetten. Zulke dingen zijn hier de normaalste zaak van de wereld en soms voor mij als kaaskop niet te begrijpen.

Zaterdag hadden we weer een feest van de Amerikanen, dit keer geen partybus.. maar een partyboot! Was weer een leuke en nieuwe ervaring! De eerste huisgenoot heeft ons trouwens alweer verlaten en zit weer in ons koude kikkerlandje, en volgende week zal er weer iemand vertrekken. Wel krijgen we er soms ook andere mensen voor terug. Volgende week is het al kerst, maar daar heb ik hier totaal geen besef van!

Deze week zal ik nog gewoon stage lopen, maar volgende week heb ik ook lekker vakantie. Hierover later meer!

Groetjes Chantal

  • 15 December 2014 - 14:07

    Meriam:

    Hoi Chantal

    zo te lezen is het nog steeds een leuke mix van werken, feesten en belevenissen.
    Heel veel plezier met je ouders en zussie.

    liefs Meriam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Chantal

Lees hier al mijn verhalen en ervaringen van mijn Surinaamse avontuur!

Actief sinds 03 Sept. 2014
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 10369

Voorgaande reizen:

02 September 2014 - 04 Februari 2015

Mijn Surinaamse avontuur!

Landen bezocht: