De eerste week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Chantal Pieterse - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Chantal Pieterse - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Chantal Pieterse

Blijf op de hoogte en volg Chantal

07 September 2014 | Suriname, Paramaribo

Donderdag begon de dag goed want na het ontbijt viel zowel de stroom als het water uit. Dit betekende geen Wi-Fi meer , maar ook geen douche en wc meer. Na 4 uur was het eindelijk opgelost. We werden gerustgesteld met de woorden dat dat in deze wijk wel vaker gebeurd. Es en ik hebben een taxi gepakt naar het centrum waar we een lekkere salade hebben gegeten bij ’t Vat, een tent die erg populair is onder de Nederlandse studenten. Hierna zijn we opzoek gegaan naar een supermarkt. Er zijn hier heel veel kleine Chinese supermarktjes met maar een heel klein aanbod. We zijn dan ook nog nooit zo blij geweest met een supermarkt! Wat een feest; pasta, wraps, muesli, groente en fruit waren hier allemaal te koop! De tas was amper te tillen maar gelukkig gingen we weer met de taxi terug naar huis. S ’avonds zijn we roti gaan gegeten bij een soort Surinaamse McDonalds, je had er zelfs een drive voor de auto’s. Daarna hebben we samen met onze huisgenoten het Surinaamse nachtleven verkent bij de Havana Lounge. Tot 2 uur s ’nachts was hier salsa avond en daarna werd er andere muziek gedraaid. Het was erg leuk om de Surinamers te zien dansen, daar kunnen wij Nederlanders nog wat van leren. Je kan hier voor iets meer dan € 1 rum cola drinken tijdens het uitgaan en het was dan ook een gezellige avond.

We zijn nu ook echte studenten geworden want ook wij hebben een fiets! Ik heb zelfs een mooie Hollandse Batavus. Ze rijden hier links dus dit is nog wel erg wennen en goed opletten. De automobilisten communiceren hier met elkaar via hun toeter, hiermee laten ze weten wie er voorrang neemt of krijgt. Ook krijgen we genoeg aandacht op straat, alle mannen maken kusgeluidjes naar ons en drukken veel op hun toeter.

Zaterdag zijn wij met het huis en nog wat andere stagiaires met een boot naar Nieuw-Amsterdam gegaan. Het was ongeveer een uur varen dus we konden lekker uitwaaien. Hier zijn wij op pad gegaan met onze fietsen en hebben we het fort bekeken. Het was erg leuk om een beetje cultuur te snuiven en het land te ontdekken. S’ avonds was het weer tijd voor een feestje en zijn we naar club Zsa Zsa Zsu geweest, ook deze nacht was weer erg gezellig en sliepen we vroeg in de ochtend.

Morgen begint dan eindelijk onze stage! We hebben deze week weinig ritme gehad en hebben dan ook wel zin om aan de slag te gaan. Om 8.00 worden we verwacht bij het hoofdkantoor. Het zal wel even wennen worden om weer een wekker te moeten zetten…

Liefs Chantal

• 07 September 2014 - 19:21

Meriam:

Hoi Chantal,

Het is weer leuk om je verslagje te lezen, succes morgen op je eerste stsgedag.

Liefs Meriam

• 07 September 2014 - 21:25

Marja:

Leuk hoor Chantal om je verslag te lezen. Mooie foto's ook. Succes morgen bij je eerste stagedag.

Groetjes Marja